IT-kalauz

Tudástár a mindennapokhoz
számítógépes környezetről, informatikáról
érthetően, felhasználóbarát módon.

Az információtechnológia kisördögei

IT-kalauzunkban igyekszünk olyan alapvetésekről írni, amik a számítástechnikát, az információtechnológiát azokhoz is közelebb hozzák, akik csekélyebb érdeklődéssel vannak a terület iránt. Meggyőződésünk, hogy a mai, digitálisan átszőtt világrendben erre az alap tájékozottságra mindenkinek szüksége van, aki egy okostelefont kézbe vesz, vagy e-mailes levelezést használ. Aktuális bejegyzésünk egy IT-filozófiai értekezés arról, hogy a lónak is négy lába van.

2011. február 24. – a Google levelezőrendszere, a Gmail egy adatátviteli probléma miatt órákra leállt az egész világon. A hiba akkor több mint 400 millió felhasználót érintett. (Mára egyébként a Gmailt használók száma elérte az 1,8 milliárdot.) Mivel a levelezőrendszert a magánszemélyeken túl cégek tömegei is használják a levelezésük bonyolításához, a 2011-es leállás üzleti működést is akadályozott

2018. július 16. – egyetlen hibás konfigurációs adat miatt globális szinten leállt az Amazon webáruháza. Kereskedők tömegei használják az Amazon rendszerét, így a leállás anyagi kárt is okozott az üzleti felhasználóknak.

2019. március 13. – egy elhibázott konfigurációs változtatás miatt órákra elérhetetlenné vált a Facebook. Az ez idő alatt megtekinthetetlenné vált macskás videók hiánya nem tűnik komoly kárnak, de üzleti szempontból vizsgálva az esetet, jelentős anyagi veszteséget okozott az üzleti alkalmazások és oldalak, valamint a FB hirdetési rendszerének átmeneti elérhetetlensége.

Ez csupán 3 kiragadott eset abból a számtalan, mindennapos előfordulásból, amikor egy számítástechnikai eszköz, rendszer, alkalmazás, vagy program váratlanul megáll, egy internetes felület nem töltődik be, vagy kifagy, és bárhová kattintunk, nem reagál.

A magyarázat egyszerű: akár hatalmas tech erőforrással rendelkező informatikai óriásokról, akár kisebb fejlesztésekről van szó, nem lehet megakadályozni a megakadályozhatatlant: a legjobban megírt sorok közé is bekeveredik egy hibás kód, elindítva a rövid, ám bosszantó kifutású folyamatot, melynek a végén ott ül a felhasználó, akinek nem tölt be az oldal.

Tekintettel az alkalmazásokat működtető kódtömeg elképzelhetetlen mennyiségére és mátrix-szerű komplexitására, talán nem is csodálkozunk azon, amikor ilyen jelenséggel találkozunk a mindennapi életben IT-eszközeinket és felületeket használva, olyannyira, hogy a legtöbb ilyen eset ma már fel sem tűnik. Kisebb lassulások, leállások időről időre előfordulnak, és talán már észre sem vesszük, amikor rutinszerűen kattintunk a frissítés, vagy a kilépés-belépés gombra, és a felület helyre is állt.

A cikk elején említettekhez hasonló anomáliák mindig is elkerülhetetlenek lesznek, hiszen ahogy az offline világ tárgyai, berendezései, úgy az IT- és online világ is produkál ilyeneket. Felhasználóként azonban abban bízhatunk, hogy a szoftverszolgáltató, a felület, vagy az alkalmazás üzemeltetője – ahogy azt hasonló esetekben pld. a Microsoft, a Skype, az Apple, az akkori T-Mobile is tette – azonnal megkezdi a hiba elhárítását, és az ügyfélkapcsolati rendszerén keresztül folyamatosan tájékoztatja a felhasználókat a fejleményekről, a károk ellensúlyozásának lehetőségeiről.

Az információtechnológia fejlődésének köszönhetően ma már elképzelhetetlenek azok a manuális megoldások, amelyekkel egy üzleti vállalkozást 20-30 évvel ezelőtt menedzselni kellett. Ha csak a számlázás, könyvelés, vagy a leltározás feladatait nézzük, belegondolni is ijesztő, mit kezdenénk az ezekre a célokra fejlesztett IT-megoldások nélkül. Ugyanakkor mindig ott kísért a fentiekhez hasonló hibák veszélye, de ha választanunk kellene, a potenciális hibák ellenére is a digitális megoldásokat választanánk, hiszen ezek nélkül nem tudnánk tartani tempót az üzleti életben.

Mindezek ismeretében az lehet a konklúzió, hogy egy szolgáltató, vagy digitális termék kiválasztásakor a termék/szolgáltatás/felület számunkra fontos funkcióin túl figyeljünk arra is, hogy az adott cég milyen módon kezeli a hasonló helyzeteket, hogyan kommunikál, és egyáltalán rendelkezik-e ügyfélszolgálattal. Mert egy dolog biztos: lesznek még olyan szituációk, amikor ezek a szempontok hirtelen nagyon fontossá válnak…