Bizalmi pozíció
Bemutatkozik a Pharma Cloud értékesítési csapata

Ketten a családi hagyományokat folytatva, harmadikuk pedig vegyipari tanulmányai során lépett a tára mögé, majd mintegy három évvel ezelőtt a három gyógyszertári szakasszisztens úgy döntött, új kihívásokat keresve útnak indul. Így kezdődik a Pharma Cloud értékesítési csapatának története.

Pető Andrea

…vagy inkább legyen ez egy mese, és akkor úgy kezdődik, hogy három lány elindult a világban szerencsét próbálni…
A történetük megírásához pedig Pető Andrea, a Pharma Cloud Kft. kommunikációs és marketing vezetője ült le velük egy közös beszélgetésre.

Bazán Zsuzsanna, Fogarasi Zsuzsanna és Juhász Viktória néhány hónap különbséggel, de ugyanabban az évben csatlakozott a daxa és a QB-Pharma csapatához támogató munkatársként és területi képviselőként, hogy folyamatos kapcsolattartással segítsék a patikákat szoftverszolgáltatásokkal kapcsolatos kérdésekben. Majd ahogy nőtt a Pharma Cloud partnereinek száma, és bővültek a szoftvercég szolgáltatásai, úgy az ő munkájuk is fokozatosan átalakult. Új feladatok által új szerepekben formálódtak, és ahogy teltek az évek a patikában végzett szakasszisztensi munkájuk után, ez a merőben más terület egyszerre több készséget, tudást és kihívást is hozott számukra.

Bazán Zsuzsanna

– Édesanyám szakasszisztens volt, és én gyerekként sokszor bejártam hozzá a gyógyszertárba, ahol megtetszett a tisztaság, az illat, az egész patika belső világa, így pályaválasztáskor én is ebbe az irányba indultam – kezdi Bazán Zsuzsanna. – Három patikában összesen 15 évet töltöttem, és a mai napig nagyon szeretek patikába bemenni. Bármelyikben is járok, otthon érzem magam.

Juhász Viktória

– Én is édesanyám mintáját követtem, amikor vegyipari szakközépiskolába jelentkeztem, ahol nyári gyakorlatként gyár és patika közül lehetett választani, én pedig attól kezdve minden nyári szakmai gyakorlatot az utóbbiban töltöttem ­– veszi át a szót Juhász Viktória. – Nagyon szerettem a patikában lenni, a vezető megtanította nekem még a labormunka rejtelmeit is. Az iskola után aztán, mielőtt a daxa-hoz csatlakoztam volna, még 2 évet gyógyszertárban maradtam.

Fogarasi Zsuzsanna

 

Nagyszülők orvosok, édesapa dietetikus, édesanya nővér, Fogarasi Zsuzsannáról így elmondható: beleszületett az egészségügybe.

– A pályaválasztásnál azért nem volt egyértelmű, hogy én is ezen a területen választok majd szakmát – magyarázza. – Olyannyira, hogy először üzleti irányba mentem tovább, és csak egy néhány éves külföldi kitekintés után körvonalazódott, hogy segítő típusú emberként hol tudom ezt a támogató énemet viszonylag elérhető időn belül, szakmaként kamatoztatni, így esett a választásom a gyógyszertári asszisztensi és szakasszisztensi képzésekre, és összesen hat évet el is töltöttem patikában.

 

Éles váltás

Kihívás. Ez a szó szinte mindig elhangzik, ha munkahelyváltásról van szó. Ezt olvassuk az álláshirdetésekben, ezt emelik ki, akik egy nagyobb kanyart vesznek karrierútjukon, és ez a szó hangzik el most a beszélgetés során is a három értékesítési menedzsertől, és őket hallgatva nem kételkedem benne, hogy a váltás valóban kihívást jelentett, hiszen a patikában végzett tevékenység merőben eltér egy vállalati struktúrában elfoglalt pozíciótól, az ott végzendő feladatoktól és azoktól a készségektől is, amikre egy másik gazdasági környezetben szükség van.

– Amikor megláttam a QB-Pharma szoftverről szóló álláshirdetést, amiben területi képviselőt kerestek, nagyon megragadott a hirdetés megfogalmazása – idézi fel Bazán Zsuzsanna. – Kihívásokról, változatos munkáról írt, és leginkább az tetszett a felvázolt a pozícióban, hogy ezen kihívások között sem távolodom el a patikai élettől. Persze nem tagadom, a legelején még könnyű lett volna visszafordulni a megszokott, jól ismert patikai környezetbe és a szakasszisztensi feladatokba, de leküzdöttem ezt a késztetést, és beleálltam a változásba. Visszatekintve örülök, hogy nem futamodtam meg, mert megtaláltam benne a komfortomat és a sikereket is.

– Engem is a kihívás vonzott – veszi át a szót Juhász Viktória – és hogy lesz a kihívásokból bőven, azt már a kiválasztási folyamat sugallta. Egy ötkörös interjún kellett végigmenni, amiben gyakorlati feladatokat is kaptam. Korábban már dolgoztam értékesítési menedzserként, így hozott alapokból építkeztem ebben a munkámban. Bár az egy másik iparág volt, a tárgyalások felépítését, a tárgyalástechnikát át tudtam ültetni ebbe a pozíciómba. Folyamatosan keresem, hol tudok továbbfejlődni, így azóta munka mellett elvégeztem a közgazdász szakot is az egyetemen.

– Az, hogy ezt a pozíciót megpályáztam számomra azt jelentette, hogy a hat, patikában töltött év után a Pharma Cloud megfelelő hely lehet ahhoz, hogy a gazdasági érdeklődésemet és az egészségügyben végzett segítő munkámat egy pozícióba sűríthetem – beszél motivációjáról Fogarasi Zsuzsanna is. ­– Én olyan alappal érkeztem a daxa-hoz, hogy a patikai munkám során irodavezetőként is dolgoztam, így tisztában voltam vele, mikre van szüksége egy patikának gazdasági téren, tehát már ott volt lehetőségem ráhangolódni a patika üzleti aspektusaira.

Szakasszisztensként én is sok irodai feladatot végeztem – fűzi hozzá Bazán Zsuzsanna. – Számomra a váltásban plusz hajtóerőt jelentett az is, hogy patikai programmal tudok foglalkozni. Minden gyógyszertárban, ahol dolgoztam, én tanítottam a szoftverek használatát az ott gyakorlaton lévő tanulóknak. Már akkor érdekeltek a patikai rendszerek, és mindig nyomon követtem a legújabb frissítéseket is.

– Tegyük hozzá, az IT az az iparág, amiben nincs plafon. Itt folyamatosan lehet és kell fejlődni, hogy mi magunk is naprakészek tudjunk lenni. Az informatikában a határ a csillagos ég – nyomatékosítja Juhász Viktória.

Bábel

A patikai lét után a váltás egy váratlan összetevőjével is szembe találták magukat: a patikában beszélt nyelv és a szoftverfejlesztők nyelvhasználata merőben eltér.

– Mikor elkezdtem a munkát itt a Pharma Cloudnál, sokat beszélgettem a kollégákkal, és rájöttem, hogy ami számunkra a patikában egy adott szempontból fontos, nyilvánvaló, vagy bizonyos jelentése van, az a másik oldalon más jelentést hordoz, máshogy értik, ezért máshogy kell elmondani és megmutatni, hogy az a bizonyos kérdés mit jelent a gyógyszertár számára…. és ezt nem is gondolnád, ha benne élsz – világít rá Bazán Zsuzsanna.

– Amikor kilépsz a patika mindennapjaiból, akkor veszed észre, hogy amik ott számodra alapnak minősültek, ahol teljesen egyértelmű volt, hogy amit mondasz, azt a kollegád érti, az egy más iparágban lévő vállalatnál egészen máshogyan működik – erősíti meg Juhász Viktória. – Meg kellett tanulnunk több nyelvet beszélni az anyanyelvünkön belül. Teljesen máshogy kell kommunikálnunk amikor patikában vagyunk, és máshogy, amikor a fejlesztőinkkel beszélünk, mert egy szó esetenként egészen mást jelent a gyógyszertári nyelvezetben, mint a szoftverfejlesztésben.

– Erre a tolmácsolásra mindkét irányban szükség van, és a nyelvezeten túl ez kiegészül a gondolkodással is – teszi hozzá Fogarasi Zsuzsanna. – A patikák számára ugyanis azt is megmutatjuk, hogy nekik, mint gazdasági társaságoknak, milyen pénzügyi és gazdálkodási szempontokat érdemes szem előtt tartaniuk, amikor például kiválasztanak egy szoftverszolgáltatást.

Üzleti extrém sport

 Az értékesítési csapat elmúlt három éve alatt a kezdeti pozíciók és feladatok némileg átalakultak. A meglévő patikákkal való mindennapi kapcsolattartást és az újonnan csatlakozó gyógyszertárak átállási folyamatában való részvételt felváltották a klasszikus értékesítési feladatok, melyek újabb készségekkel és tudással bővítették a menedzseri repertoárt. Fókuszba kerültek a pénzügyi, gazdálkodási témák, a szerződéses konstrukciókkal kapcsolatos részletek, a bevezetett új gazdasági szolgáltatások révén pedig új kérdések kezdtek érkezni a gyógyszertárak részéről.

Folytatva a Fogarasi Zsuzsanna által felvetett gondolatot, Bazán Zsuzsanna hozzáteszi:

Komplexebb lett a látásmódunk. Ebben a feladatkörben látnunk kell, melyik patikának mire van a legnagyobb szüksége, és az alapján mi lesz a legmegfelelőbb ajánlat a számára. Emellett képesek vagyunk felmérni a patika eszközparkját is, és megfelelő javaslatot tudunk tenni a szükséges cserékre. Lehetőleg legyél jó tárgyaló, tudd bemutatni a program és a szolgáltatásaink előnyeit, tudd érthetően átadni azt az információt, hogy miért fontos a patika számára egy-egy eszköz cseréje, és tudd jól elmondani az üzleti vonatkozásokat a másik fél számára is egyértelmű és átlátható módon – sorolja az értékesítési menedzser.

– És az új patikákkal való tárgyalásokon túl a meglévő partnerek igényeit is folyamatosan monitoroznunk kell, hogy megkeressük azokat a további szolgáltatáselemeket, egyéb kedvező lehetőségeket, amik aktuális problémájukra vagy igényükre megoldást nyújthat­ – egészíti ki a sort Fogarasi Zsuzsanna.

– A mi munkakörünk nagyon speciális és összetett ­– összegzi Juhász Viktória. – Ismernünk kell a patikai szaknyelvet, értenünk kell a szoftverekhez, a hardver eszközökhöz és az üzleti oldalhoz is. És nincs két egyforma napunk. Mindig jön valami új, valami váratlan megoldandó. Azt gondolom, jócskán fejlesztettük az improvizációs készségünket az elmúlt évek alatt ­– teszi hozzá nevetve. – És mindezt havi 4-6 ezer km levezetése közben. Naponta 4, 5, 6 órát is ülünk az autóban, és útközben számtalan telefont bonyolítunk. A szoftvereink működését és szolgáltatásainkat olyan mélységében ismernünk kell, hogy amikor megkeresnek egy kérdéssel, minden helyzetben tudnunk kell rá választ adni.

– De nem extrém eset az sem, hogy útközben félreállunk az autóval, hogy elkészítsünk és elküldjünk egy ajánlatot, hogy az mielőbb a partnernél legyen, és ne kelljen várnia addig, míg újra íróasztal mögött leszünk ­– hozza a kiugró példát Bazán Zsuzsanna, bennem pedig azonnal fogalmazódik is a kérdés, mi jelenti a pihenést az ilyen napok után, és ők sorolják: sportolás, főzés, kutyákkal való foglalkozás és „window shopping”, vagyis nézelődés, vásárlási szándék nélkül.

– A mi hármasunk egyébként úgy működik – egészíti ki a gondolatsort Juhász Viktória – hogy napi szinten átbeszéljük egymással az aktuális tapasztalatokat, a felmerült kérdéseket és az arra adott megoldásainkat. Segítünk egymásnak egy-egy probléma felfejtésénél.

– A teljes Pharma Cloud-csapaton belül pedig az ügyfélszolgálattal, a szoftverszakértőkkel, szerviztechnikusokkal és az átállásokat koordináló kollégával vagyunk elsősorban kapcsolatban, de a fejlesztéssel is rendszeresen egyeztetünk az aktuális fejlesztésekről – fűzi hozzá Bazán Zsuzsanna.

Bizalmi pozíció

A gyógyszertárvezetőktől érkező telefonhívások nem kizárólag a szoftverekkel és hardverkörnyezettel kapcsolatosak, hanem esetenként a patikagazdálkodás körébe tartozók.

– Egy személyi jogos sok esetben megegyezik a patikavezetővel, így egyszemélyben kell többféle tevékenységet végeznie – mondja Juhász Viktória. – Az expediálás mellett az irodai feladatokat is el kell látnia, rá hárul minden adminisztratív teher, és még a jogszabályváltozásokat is nyomon kell követnie. Időben, energiában ez nagyon sokat kér, így ezekből a terhekből picit mi is próbálunk levenni. Ha felhívnak minket akár egy jogszabályi kérdéssel, akár gazdálkodást érintő, akár szoftveres témával, igyekszünk minden kérdésre érdemben választ adni. Az Intelligens Árazó termékünk megjelenése óta például nagyon sok kérdést kapunk az árazással kapcsolatban. A partnerek kikérik a véleményünket adott esetben a patika árképzésére vonatkozóan is.

– Sok patikának segítettünk azzal is, hogy új szempontokat hoztunk be például a finanszírozás tekintetében, hogy a gyógyszerészszakmai nézőpont mellett milyen fókuszt érdemes helyezni a gazdasági részekre – egészíti ki Bazán Zsuzsanna.

– Ehhez viszont már olyan bizalmi viszonyban kell lennünk a patikákkal, hogy ezt a szenzitív témát velünk át merjék beszélni – hoz be egy fontos aspektust Juhász Viktória.

– Ezt a bizalmat mindenkinél máshogy lehet kiépíteni – veszi át a szót Fogarasi Zsuzsanna. – Jól kell látnunk, jól kell megismernünk őt, akivel épp leülünk beszélgetni, és először fel kell mérnünk, milyen mélységében igényli a segítségünket.

Gyakran Ismételt Kérdések

A patikáktól érkező kérdések között rendszeresen megtalálható néhány ismétlődő elem. Arra kértem a három értékesítési menedzsert, foglalják össze, mik azok a sláger témák, amik őrzik toplistás helyüket.

– A hardver eszközök működésével, életkorával kapcsolatban szoktak felmerülni olyan kérdések, amiket érdemes mindig tisztázni – kezdi Bazán Zsuzsanna – ugyanis sok esetben a régi, elavult, nem karbantartott eszközök állapota hátráltatja a patika munkáját, és okoz lassúságot. Az új, modern eszközök használata gyorsíthatja a munkát, így a betegek is hamarabb sorra kerülhetnek, tehát nemcsak vásárlói élményben tud javítani a gyógyszertár a betegek felé, de adott idő alatt több vásárlót is ki tud szolgálni, ami pedig már pénzben mérhető.

És ha már a pénz szóba került, az értékesítők elmondják, hogy a pénztárgépekkel kapcsolatos kérdések hatványozottan jelentkeznek. A Pharma Cloud hírleveleiben több információs cikk is megjelent már a pénztárgép témájában, de az ezt érintő segítségkérések a leggyakoribb megkeresések közé tartoznak.

– Minket sokszor azonosítanak úgy, hogy minden, ami a számítógéphez csatlakoztatott eszköz, az hozzánk tartozik, így kapunk olyan kérdéseket is, amik a mi szoftverszolgáltatásunkon kívül esnek, így például nyomtató meghibásodásáról, vagy egy tőlünk független, más számítógépes program használatáról – fejti ki Juhász Viktória. – Bár ezek kívül esnek a kompetenciánkon, szeretnénk partnereinknek minden kérdésben segíteni, így, ha módunkban áll, más jellegű problémák megoldásában is segítünk. Viszont, ha az ügyfélszolgálatunkat hívják, ők azonnal oda irányítják a bejelentett esetet, ahol azt kezelni kell, legyen az a fejlesztés, vagy a szerviztechnikusaink.

Abban pedig mindhárman egyetértenek, hogy amire a gyógyszertáraknak a legnagyobb szükségük van, az az elérhetőség és a támogatás. Hogy legyen valaki, akit felhívhatnak, akitől információt szerezhetnek, vagy akinek csak épp jól esik elmondaniuk, ha valami nehézségük támadt, mert minden szakmán túl mi mindannyian emberek vagyunk, és sokszor az is elég, ha meghallgatnak minket.