IT-KALAUZ

Tudástár a mindennapokhoz.
Számítógépes környezetről, informatikáról érthetően, felhasználóbarát módon.

Megbízható online személyazonosítás – avagy miért hasznos az EESZT mobilToken?

A modern technológiák, eszközök és programok elsősorban arra hivatottak, hogy gyorsabban és hatékonyabban végezhessük mindennapi teendőinket. Ez a fejlődés a hivatalos ügyintézésekre és az egészségügyre is érvényes, és az eReceptek, valamint az elektronikus személyi igazolványok megjelenésével az egészségügyi azonosítás, így a szolgáltatások folyamata is felgyorsult, biztonságosabb lett.

2016-ban kezdődött meg az elektronikus személyi igazolványok, azaz az eSzemélyik használata, melyek adattároló chippel vannak ellátva. Ezeken az igazolvány tulajdonosának adatai (személyre vonatkozó adatok, TAJ és adóazonosító szám, digitális ujjlenyomat) szerepelnek, tehát a kártya alkalmas online ügyintézésre, valamint az eReceptek kiváltásakor is használható. Ennek köszönhetően nem szükséges hosszú sorokat kivárni a hivatalokban, és mivel az adatokat nagyon erős titkosítással tárolják és szinte lehetetlen őket hamisítani, a recepthamisítások kockázata is nagy mértékben csökkent. Az adatokat a chipről eSzemélyi igazolvány-olvasók segítségével lehet kinyerni, mely adatfolyam szintén titkosított a kártyaolvasástól a végfeldolgozásig. Az eReceptek kiváltásakor a kártyaolvasó eszköz az adatokat az EESZT rendszerébe küldi.

Egy-egy ilyen eSzemélyiolvasó-eszköz beszerzéséről a patikának kell gondoskodnia, melyet az EESZT-től igényelhet. Az adatbeolvasás folyamata azonban ezekkel az eszközökkel olykor problémába ütközhet, előfordul például, hogy a számítógép nem érzékeli. Ezt általában egy szoftveres újratelepítés megoldja, de gyakran hardveres problémát jelent a hiba, ami már bonyolultabb javítást igényelhet. A másik problémaforrás az, ha a kártyaolvasó nem érzékeli a személyi igazolványt. Ebben az esetben az igazolvány chip-je romlott el, amit cserélni kell. Ezt a kormányablakban lehet elintézni, az új kártya elkészülése azonban több napba telhet.

Gyorsabb azonosítási folyamat mobilTokennel

Az olvasóeszköz problémáinak elkerülésére, valamint az azonosítási folyamatok további egyszerűsítésére javasolt mobilapplikációval dolgozni: az EESZT mobilTokennel. Ez biztosítja a folyamatos elektronikus személyazonosítást, valamint az EESZT ágazati portáljára is be lehet vele lépni. Az applikáció egyszerűen telepíthető Android és iOS rendszerű telefonra egyaránt, így mindig kéznél lehet. A regisztráció folyamata csak pár percet vesz igénybe, és a program használata sem bonyolult. Az alkalmazás letöltése után az adatok megadása és a két lépéses hitelesítést követően máris használható az app:

A bejelentkezésnél fontos figyelni a PIN kód helyes megadására. A PIN beírását követően generálódik egy 6 jegyű számsor, mely a programba való belépéshez szükséges. Fontos részlet, hogy ha rossz PIN kódot adtunk meg, akkor is legenerálódik a kód, csak nem lehet majd vele bejelentkezni. Csupán a helyes kódokat kell tehát megjegyezni a működéshez, és nem szükséges külön eszközökkel bajlódni, ha az applikációval történik az azonosítás. Javasolt ennek mindennapi használata, hiszen nem csak egyszerűbb, de időt és pénzt is spórolhat a gyógyszertárnak.

Ahogy az EESZT mobilToken, úgy más mobilapplikációk is sokat tudnak segíteni, hogy gördülékenyebbek és összehangoltak legyenek a munkafolyamatok. A Pharma Cloud anyavállalata, a Hungaropharma hamarosan elindítja applikációját, a HPH GO-t, amely azonnal elérhető folyószámla- és kiszállítási információkkal, akciókkal és számos egyéb kényelmi elemmel egyszerűsíti le a gyógyszertári munkát!