Segédlet NEAK elszámolásokhoz

Számos kérdés érkezik ügyfélszolgálatunkra a NEAK elszámolásokkal kapcsolatban. Oberajter Dávid Ügyfélszolgálat vezető hiánypótló segédletben gyűjtötte össze a legfontosabb tudnivalókat a gördülékeny beküldésekhez.

Oberajter Dávid

A NEAK elszámolások készítése folyamatos tevékenység a patika életében, egy hónapon belül négy alkalommal is küld be jelentést az intézmény felé. Hétről hétre nagyon sok megkeresés érkezik ügyfélszolgálatunkra az elszámolásokkal kapcsolatban, ezért összeállítottam egy segédletet a legfontosabb információkkal, hogy Önök gördülékenyebben és magabiztosabban tudják kezelni elszámolásaikat.

A NEAK elszámolás alap folyamata:

  1. NEAK dekád összegyűjtése vagy legenerálás
  2. e-Jelentés felküldése és nyugtázása
  3. NEAK válaszlevél megtekintése
  4. Elszámolás nyugtázása.

Amennyiben a szoftverben a nyugtázást nem végezzük el, az 3 munkanapon belül automatikusan nyugtázásra kerül a NEAK oldalán.

Amennyiben a 2-es, 3-as vagy 4-es pontban leírt művelet nem sikerült elsőre, akkor javasolt bizonyos időközönként újra megpróbálni azt. Ilyen esetekben általában NEAK-oldali kommunikációs hiba okozza a fennakadást.

A 3-as pontban említett NEAK válaszlevél tartalmazhat kizárt vényeket. Amennyiben a programban korrekciót rögzítünk, az mindig az adott munkanapon rögzül, tehát e dátumhoz viszonyítva lehet kiszámolni, melyik dekádba fog bekerülni.

NEAK általi kizárások okai

Az alábbiakban egy összefoglalót találnak a leggyakoribb kizárások kezeléséről, így, bízom benne, könnyebben tudják elvégezni a korrekciózást.

NEAK kizárás oka: A vénynek van elfogadott előzménye.

Ebben az esetben már egyszer el lett számolva a vényünk.

Amennyiben módosítani szeretnénk, a 42-es (Önkorrekció – Módosítás-Már elszámolt vény) korrekciót kell alkalmazni és a kívánt adatokat átjavítani.

NEAK kizárás oka: A vényhez kizárt előzmény nem található.

Korábban tévesen 46-os (elszámolásból kivont/kizárt tétel) korrekció került rögzítésre annak ellenére, hogy az adott vény korábban nem került kizárásra.

Amennyiben módosítani szeretnénk a vény adatokat, a 42-es (Önkorrekció – Módosítás-Már elszámolt vény) korrekciót kell alkalmazni és a megfelelő adatokat felvinni.

NEAK kizárás oka: A csomagolóanyag összege több mint 500 Ft.

QB-Pharma program esetében javasolt javítás:

Tévesen került rögzítésre a csomagolóanyag a magisztrális készítményben.

Javítani 46-os korrekcióval lehet, és a korrekció megadása után kattintsunk a Cikk kiválasztása gombra, majd üssük le az ALT+M billentyűkombinációt, és javítsuk ki a készítményben a hibás csomagolóanyagot a Módosítás gombot használva, vagy újként rögzítve.

daxa™ szoftver esetében javasolt javítás:

Tévesen került rögzítésre a csomagolóanyag a magisztrális készítményben.

Javítani 46-os korrekcióval lehet. Kattintsunk az aktuális dekádra, majd a TB forgalom gombra. Itt Megjelennek a hibás sorok. Ezek közül válasszuk ki a csomagolóanyag sor végén szereplő ceruza ikont, majd írjuk be a megfelelő árakat. Ezután a Mentés gombbal rögzíthetjük.

NEAK kizárás oka: Már van ilyen sorszámú eRecept elszámolva.

QB-Pharma szoftver esetében javasolt javítás:

Ez abban az esetben lehetséges, ha az eRecept időközben más patikában is kiváltásra került. Legtöbbször az EESZT kommunikációs hibája miatt alakulhat ki ez a probléma.

Ilyenkor ellenőrizni kell a Gépi Retaxa menüpontban, hogy kapott-e a kérdéses vény kiadás ID-t. Mindig az a patika számolhatja el az eVényt, amelyik a kiváltás pillanatában kiadott státuszúvá teszi.

Ha nincs kiadás ID-ja a vénynek, akkor ez a vény nem kerül elszámolásra, ugyanis a másik patikában lett megfelelően rögzítve. Ezt követően érdemes felvenni a kapcsolatot a NEAK-kal, illetve ezt követően jelezzék ügyfélszolgálatunkon is.

Amennyiben van kiadás ID-ja a vénynek, de mégis kizárta a NEAK, akkor először az ID alapján e-mail formájában egy igazolást kell kérni az EESZT-től, amellyel utána a NEAK-hoz fordulhatnak, szintén email formájában, a támogatási igényért.

daxa™ szoftver esetében javasolt javítás:

Ez abban az esetben lehetséges, ha az eRecept időközben más patikában is kiváltásra került. Legtöbbször az EESZT kommunikációs hibája miatt alakulhat ki ez a probléma.

Ilyen ellenőrizni kell az eretaxa menüpontban, hogy kapott-e a kérdéses vény kiadás ID-t. Mindig az a patika számolja el az eVényt, amelyik a kiváltás pillanatában kiadott státuszúvá teszi.

Ha nincs kiadás ID-ja a vénynek, akkor ez a vény nem kerül elszámolásra, ugyanis a másik patikában lett megfelelően rögzítve. Ezt követően érdemes felvenni a kapcsolatot a NEAK-kal, illetve ezt követően jelezzék ügyfélszolgálatunkon is. Amennyiben van kiadás ID-ja a vénynek, de mégis kizárta a NEAK, akkor először az ID alapján e-mail formájában egy igazolást kell kérni az EESZT-től, amellyel utána a NEAK-hoz fordulhatnak, szintén e-mail formájában, a támogatási igényért.

NEAK kizárás oka: eRecept vényen csak gyógyszerkészítmény adható ki.

Nem gyógyszer, hanem egyéb cikk került rögzítésre az eReceptre, amit 22-es vényen nem lehet elszámolni, ilyen például a GYSE.

Javasoljuk a termék sztornózását, és újbóli rögzítését a megfelelő cikkel.  Amennyiben sztornózás és újbóli rögzítés helyett inkább a korrekciót választják, akkor a 46-os korrekciótípust kell használni, és ellenőrizni, illetve cserélni a vényen a kiadott cikket.

NEAK kizárás oka: ’27’-es e-GYSE vényen csak GYSE/kötszer/oxigén adható ki.

Nem a fent említett termékkategóriák lettek rögzítve az eReceptre.

Javasoljuk a termék sztornírozását és újbóli rögzítését a megfelelő cikkel. Amennyiben sztornírozás és újbóli rögzítés helyett inkább a korrekciót választják, akkor a 46-os korrekciótípust kell használni és ellenőrizni, illetve cserélni a vényen a kiadott cikket.

NEAK kizárás oka: A tétel egy másik alapján hibás. /többtételes vagy dupla/

Ez egy a magisztrális készítményeknél előforduló kizárási ok, amely azt jelenti, hogy a készítmény összetételével van a probléma.

Ebben az esetben meg kell vizsgálni, hogy a kizárásban az adott vényszámon pontosan milyen hibaüzenetek jelennek meg, és az alapján a 46-os típusú korrekciót alkalmazva, valamint a magisztrális készítmény összetevőit megfelelően módosítva, újra be kell küldeni a vényt.

NEAK kizárás oka: Hibás ár vagy jogcím (érvénytelen jogcím-ár összefüggés)

Általában az egyedi engedélyes vények esetén fordulhat elő ez a kizárás.

Ilyen esetben ellenőrizzük az egyedi engedélyen lévő adatokat, majd a korrekciós felületen javítsuk a hibás vény adatokat, és 46-os korrekcióval rögzítsük a vény. Ha ismét kizárásra kerül, egyeztetni kell a NEAK-kal, mi okozhatja a problémát.

NEAK kizárás oka: Vényazonosító/TAJ CDV értéke érvénytelen

Hibás karakter került rögzítésre, a vényszámhoz/TAJ számhoz esetleg nem megfelelő mennyiségű szám szerepel benne.

A vényszám/TAJ szám ellenőrzés és javítás után a 46-os típusú korrekciót kell alkalmazni.

NEAK kizárás oka: Az orvos a felírás idején inaktív volt

Abban az esetben lehet ilyen válasz, amennyiben az orvos pecsétje le van tiltva.

Ilyenkor első lépésként ellenőrizzük le a vényen a felírási dátumot, és vessük össze, milyen felírási dátumot rögzített a program. Amennyiben a vény felírása korábban történt, és kiderül, hogy téves a programban rögzített dátum, akkor javítani kell a korrekciós felületen, és 46-os típusú korrekcióval újra be kell küldeni.

A másik eset, ha ellopták az orvosi pecsétet, és peres bélyegző lett kiadva, de a patika nem rögzíti a perszámot. Az eljárás ebben az esetben a NEAK-al való egyeztetés, mert kizárólag ők tudják megmondani, mikortól érvényes az új bélyegző.

NEAK kizárás oka: Feldolgozhatatlan elszámolás, GYSE/Méltányossági gyűjtő kassza összege nem lehet negatív

Ebben az esetben nagyobb értékben került sztornírozásra GYSE/méltányossági vény, mint az aktuális dekádban igényelt támogatás mértéke. A megoldásért a NEAK-ot szükséges értesíteni, hogy a sztornó értékét vegyék ki az elszámolásból. Ezután az elmaradt sztornó beküldését egy következő dekádban, a negatív korrekció használatával rögzíthető.

Amennyiben a fent leírtakkal kapcsolatban további kérdésük merül fel, keressék ügyfélszolgálatunkat a +36 1 436 9931-es számon, vagy az ugyfelszolgalat@pharmacloud.hu e-mail címen.